Innlegget er oppdatert med video fra foredraget nederst!

Søndagens første foredrag av Anders Kvarme som er ernæringsfysiolog, osteopat, muskelterapeut og faglig leder ved Klinikk for alle.
Anders_Kvarme_Ernæringsfys_KFA_Høvik_120_160_c1 (1) Anders begynner med: Hva er inflammasjon – på godt norsk betennelse.
Immunforsvarets svar på inntrengning. Dette trenger vi for å beskytte kroppen. Kan måles  (eksempelvis CRP). Men for mye skaper for eksempel muskel/skjelettsmerter.

Overvekt er en stor bidragyter til inflammasjon

Blodsukker og insulin, nøye regulert, høyt nivå av insulin stimulerer til dannelse av  proinflammatoriske cytokiner.
Total sammensetning av måltidet avgjør påvirkning på blodsukkeret (protein, karbohydrater og fett spiller en rolle).

Hva bidrar til inflammasjon?
Høyt nivå av insulin (høyt blodsukker og insulinresistens gjennom proinflammatoriske cytokiner)
Raffinerte, raskt opptagelige, komplekse karbohydrater bidrar til inflammasjon
Mye melkesyre over tid
Feil omega3:omega6 balanse (inflammasjonsdrivende prostaglandiner)

Lowgrade inflammation (grand unified theory) sees i sammenheng med livsstilsykdommer:
HKS, kreft, diabetes, allergi, overvekt, depresjon, insulinsresistens

Hva kan man spise for å dempe inflammasjon?

Omega 3, fet fisk, gressfødd kjøtt, tilskudd
Heller smør, bremykt, enumettede oljer (olivenolje hemmer COX2)
Spis mindre omega 6, særlig i form av industriellt fremstilte frøoljer og margariner
Mindre junkfood, burger, pizza, pølse i brød, kebab 1:40-50, bakst og pasta
Nøtter er bra i begrensede mengder
Rikelig med grønnsaker, bær og frukt (antioksidanter, flavonoider)
Grønnsakmos er en fin lavglykemisk måte å få i seg grønnsaker på.
Mørk sjokolade gir mye antioksidanter

Blender er en fin måte å få malt opp hele grønnsaken på (få med alle næringsstoffer).

La din mat være din medisin
La din mat være din medisin

Anders utdyper om omega3:omega6 balansen.

Begge er essensielle fettsyrer og vi trenger begge. De må tilføres via kosten. Prostaglandiner (Arakidonsyre – betennelsesfremmende, EPA/DHA – betennelsedempende). Bør være balanse.  Dagens kosthold er fra 1:17, og så ekstremt som 1:40 (ekstremt målt til 1:117). Ideelt 1:2 til 1:4

 

 

Høstkonferansen 2014 – Anders Kvarme – Ernæring og inflammasjon
Stikkord:             

Legg inn en kommentar